Univerzita J. E. Purkyně

v Ústí nad Labem

_________________________________________________________






Provozní řád



počítačové sítě a informačního systému UJEP


















Platný od 3. 9. 2002

Obsah:

1. Úvodní ustanovení

1.1. Použité zkratky

1.2. Vysvětlení pojmů

1.3. Obsah dokumentu, vymezení působnosti

2. Počítačová síť

2.1. Provoz a správa sítě

2.2. Rozšiřování sítě a síťových služeb UJEP

3. Uživatelské počítače

3.1. Kategorizace výpočetní techniky

3.1.1. Základní ustanovení

3.1.2. Kategorie 0 - Prostředky bezprostředně zajišťující provoz a bezpečnost počítačové sítě

3.1.3. Kategorie I - Management útvarů a informačního systému

3.1.4. Kategorie II - Standardní prostředí informačního systému

3.1.5. Kategorie III - Uživatelské prostředí informačního systému

3.1.6. Kategorie IV - Nezařazené pracovní stanice

3.1.7. Stanovení reakční doby

3.2. Zodpovědní pracovníci

3.3. Nákup HW

3.4. Pravidelné profylaxe

3.5. Passporty – dokumentace k PC

4. Uživatelé sítě UJEP

4.1. Práva a povinnosti uživatele, práva přístupová a vlastnická

4.2. Uživatelské účty – zaměstnanci

4.3. Uživatelská konta – studenti

4.4. Rušení uživatelských kont

4.5. Uživatelské účty v Informačních systémech UJEP

4.6. Ochrana dat uživatelů

4.7. Elektronická pošta

5. Programové vybavení uživatelských stanic

6. Univerzitní informační systémy

7. Středisko uživatelského servisu UJEP (SUS)

7.1. Rozsah poskytovaných služeb

7.2. Oprávnění pracovníků

8. Provoz počítačových učeben, studoven a laboratoří

9. Sankce a postihy

10. Závěrečná ustanovení



1. Úvodní ustanovení

    1. Použité zkratky

CI

Centrum informatiky

SUS

Středisko uživatelského servisu CI UJEP

PC

Osobní počítač

OS

Operační systém

IS

Informační systém

ICT

Informační a komunikační technologie

HW

Hardware – technické vybavení výpočetní a komunikační techniky

SW

Software – programové vybavení výpočetní a komunikační techniky

RT systém

Systém evidence požadavků servisních zásahů od jednotlivých uživatelů


    1. Vysvětlení pojmů

Počítačová síť

souhrn všech technických a programových prostředků (servery, kabeláž, switche, huby), umožňující vzájemné sdílení informací a kapacit

Počítačový prostředek

výše zmíněné komponenty počítačové sítě, počítače, tiskárny, servery, routery, SW ap.

Správce sítě

osoba pověřená správou počítačové sítě, její části či připojených technických prostředků

Správce PC (osobního počítače)

osoba uvedená v Evidenci majetku UJEP, která za dané zařízení podepsala hmotnou zodpovědnost

Uživatelský účet

jednoznačné označení uživatele s přesně definovanými přístupy k prostředkům sítě a datům

Zdroj sítě

počítačový prostředek sítě, nebo jeho část, obsahující SW prostředky nebo data

SW prostředky

programové prostředky počítačové sítě

Data

informace uložené na počítačových médiích

Monitorování sítě

oprávnění správce sítě sledovat v rámci své kompetence vytížení zdrojů sítě a oprávněnost jejich využívání jednotlivými uživateli. Tato činnost má za cíl optimalizaci využívání sítě a předcházení problémům a útokům na prostředky sítě

Uživatel sítě

Osoba využívající prostředky univerzitní sítě

Správce IS

Osoba pověřená správou informačního systému



    1. Obsah dokumentu, vymezení působnosti

Tento Provozní řád počítačové sítě a informačního systému UJEP (dále jen „provozní řád“) se vztahuje na všechny uživatele počítačové sítě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (dále jen „UJEP“) a na uživatele všech počítačů nebo obdobných zařízení, která jsou libovolnými prostředky připojena k počítačové síti UJEP nebo k jejím počítačům.



2. Počítačová síť

Síť UJEP je akademická datová síť. Skládá se z jednotlivých podsítí, vytvářených podle potřeb jednotlivých částí univerzity a jejich lokalit. Tato síť slouží k výměně a sdílení informací mezi jednotlivými uživateli sítě, sdílení prostředků a provozování univerzitních informačních systémů. Univerzitní síť je zapojena prostřednictvím akademické sítě v ČR do globální sítě Internet a slouží tak i k zpřístupnění informací dostupných na této síti. Využití sítě se řídí Zásadami přijatelného užití sítě národního výzkumu a vzdělávání CESNET2.


2.1 Provoz a správa sítě

  1. CI UJEP je správcem a provozovatelem sítě UJEP a je rovněž správcem domény ujep.cz registrované u společnosti NIC.CZ, zastupuje univerzitní síť UJEP v síti Internet a zodpovídá za chování (aktivitu) sítě UJEP vůči ostatním sítím.

  2. Správu celouniverzitní sítě vykonávají oficiálně pověření pracovníci CI, dále jen „správci sítě“.

  3. Správce sítě odpovídá za správnou činnost spravovaných síťových prostředků. Dbá o to, aby jejich provozem nebyl omezován nebo dokonce znemožňován provoz celouniverzitní sítě jako celku nebo provoz ostatních počítačových prostředků. Změny konfigurace svěřených prostředků jsou plně v jeho kompetenci, změny, které by mohly ovlivnit správnou činnost dalších prostředků je předem povinnen konzultovat se správci těchto prostředků.

  4. Správce sítě je oprávněn monitorovat provoz spravované části počítačové sítě v nezbytně nutném rozsahu. Informace, se kterými v rámci této činnosti přichází do styku, je povinen udržovat v tajnosti, výjimkou je poskytnutí informací orgánům činným v trestním řízení. V případě zjištěného vážného porušení pravidel provozu sítě univerzity je povinen s touto skutečností seznámit odpovědného akademického pracovníka (děkana, rektora).

  5. Správce je oprávněn stanovit další závazná pravidla, upravující specifické činnosti v připojených podsítích a při využívání počítačových prostředků (provoz počítačových učeben apod.).

  6. Správci celouniverzitní sítě mohou odpojit počítačový prostředek nebo i celou podsíť, v případě, že jejich činnost brání správnému fungování celé sítě nebo jinak omezuje ostatní uživatele, např. v případě virových nebo hackerských útoků z počítače v dané podsíti.

  7. Za přidělení dalších síťových prostředků či přístupu k datům konkrétnímu počítači či uživateli odpovídá správce těchto počítačových prostředků či dat.


2.2 Rozšiřování sítě a síťových služeb UJEP

  1. V rámci rozvoje UJEP a růstu počtu požadovaných přípojných míst zpracovává CI koncepci rozvoje a vývoje celouniverzitní sítě.

  2. Jednotlivé součásti UJEP překládají prostřednictvím prorektora pro rozvoj a informatiku Radě pro informatizaci návrhy na rozšíření počítačové sítě a síťových služeb a na zvyšování přenosové kapacity.

  3. Návrh vypracovaný v součinnosti s CI musí obsahovat:

  1. Rada pro informatizaci vyhodnotí jednotlivé návrhy takto:

  1. CI zpracovává strategické plány rozvoje počítačové sítě a předkládá je Radě pro informatizaci do 30. září každého roku stejně jako ostatní součásti UJEP. CI také předkládá projekty k rozšiřování a zvyšování kapacity obdobně jako jiné součásti UJEP.

  2. CI řeší zvyšování kapacity a rozšiřování sítě v nutných případech tak, aby byla zajištěna provozuschopnost celé počítačové sítě UJEP.


3. Uživatelské počítače


3.1 Kategorizace výpočetní techniky

Kategorizace stanovuje pravidla pro instalace, správu a zásahy SUS na osobních počítačích podporovaných pracovišť informačního systému UJEP (dále IS) Centrem informatiky. Seznam podporovaných pracovišť je určen písemnou dohodou mezi CI a součástmi UJEP.



3.1.1 Základní ustanovení

Osobní počítače na koncových pracovištích IS jsou rozčleněny do kategorií podle způsobu používání a administrace počítače. Kategorie se vzájemně liší instalovaným programovým vybavením, dostupným síťovým programovým vybavením a typem uživatelské podpory ze strany SUS CI. Jedná se o tyto kategorie:


Kategorie 0 – Prostředky bezprostředně zajišťující provoz a bezpečnost počítačové sítě

Kategorie I – Management UJEP a informačního systému

Kategorie II - Standardní prostředí informačního systému

Kategorie III – Uživatelské prostředí informačního systému

Kategorie IV – Nezařazené pracovní stanice


Evidenci osobních počítačů dle kategorií vede CI a jejich zařazení do kategorií určuje vedoucí pracoviště. Žádost o zařazení počítače do jiné kategorie se nahlašuje na adresu uvedenou v seznamu adres SUS CI.

Standardní prostředky pro nahlašování poruch na pracovištích IS jsou:

E-mail:

servis@ujep.cz

Telefon:

521 43 34


521 44 17, linka 237

RT system:

http://rt.ujep.cz

Osobně:

SUS CI, České mládeže 8, 5. patro č.dv. 530


SUS poskytuje služby pouze uživatelům, jejichž počítače jsou evidovány v univerzitní databázi výpočetní techniky.


3.1.2 Kategorie 0 - Prostředky bezprostředně zajišťující provoz a bezpečnost počítačové sítě

Do této kategorie jsou zařazeny síťové servery a síťové prvky zabezpečující provoz sítě a vlastní připojení univerzitní sítě do sítě CESNET. Za instalaci a správu počítače zodpovídá CI.


Programové vybavení je stabilní, případnou aktualizaci, resp. doplňování dalšího programového vybavení provádí CI pouze v odůvodněných případech.


Počítače této kategorie poskytují nejstabilnější softwarové prostředí a mají nejvyšší stupeň podpory CI.


3.1.3 Kategorie I - Management útvarů a informačního systému

Programové vybavení je stabilní, případná aktualizace, resp. doplňování dalšího programového vybavení provádí CI pouze v odůvodněných případech a v předem oznámených termínech. Instalovaný software je evidován v univerzitní databázi výpočetní techniky, z důvodu jeho reinstalace.


Počítače této kategorie poskytují nejstabilnější softwarové prostředí a mají druhý nejvyšší stupeň uživatelské podpory CI. Do této kategorie jsou zařazeni uživatelé zabezpečující chod univerzity – vedení UJEP, fakult a útvarů s celouniverzitní působností, ekonomické útvary, studijní oddělení, knihovny, vedoucí kateder, operátoři informačních systémů.



3.1.4 Kategorie II - Standardní prostředí informačního systému

Počítače kategorie II poskytují širší nabídku programových produktů, ale nezaručují stejnou stabilitu prostředí jako u kategorie 0 a I. Počítače této kategorie mají vyšší stupeň uživatelské podpory CI. Do této kategorie jsou zařazeni uživatelé zabezpečující chod výuky a vědeckou činnost univerzity - pracovníci kateder a dalších útvarů, specializované odborné laboratoře a pracoviště.



3.1.5 Kategorie III - Uživatelské prostředí informačního systému

Podpora pracovišť kategorie III má nižší prioritu než podpora pracovišť kategorie 0, I a II. Standardní službou, kterou CI poskytuje pro počítače kategorie III je reinstalace stanice do funkčního stavu bez ztráty dat. Do této kategorie jsou zahrnuty počítače ostatních pracovníků, osobní počítače v učebnách, studovnách, atd.



3.1.6 Kategorie IV - Nezařazené pracovní stanice

Počítače nezařazené do žádné kategorie nemají uživatelskou podporu SUS. Jsou to zejména počítače v osobním vlastnictví uživatelů (externí zaměstnanci, studenti kolejí).



3.1.7 Stanovení reakční doby

Stanovení reakční doby pro servisní zásahy podle kategorie uživatele:

Kategorie

Reakční doba v době podání žádosti 7 – 16 hodin

V ostatních případech




0

do 30 minut

co nejdříve

I

2 hod

do 9 hod následujícího pracovního dne

II

12 hod

do 14 hod následujícího pracovního dne

III

48 hod

---

IV

---

---


Do reakční doby se započítávají pouze pracovní dny.


3.2 Zodpovědní pracovníci

  1. Zodpovědným pracovníkem se rozumí osoba, která je v evidenci majetku uvedená jako zodpovědný pracovník.

  2. Zodpovědný pracovník ručí za stav a údržbu osobního počítače včetně periferních zařízení.

  3. Se zodpovědným pracovníkem se konzultují veškeré provedené uživatelské zásahy, případně zásahy odborných servisních středisek.


3.3 Nákup HW

  1. Nákup HW výpočetní techniky a různých periferních zařízení je plně v pravomoci jednotlivých součástí univerzity. Před nákupem se doporučuje konzultace s pracovníky CI z důvodů kompatibility v síťovém prostředí.

  2. Veškerý nový HW kategorií 0 až III je povinné evidovat v univerzitní databázi výpočetní techniky a konzultovat předem s pracovníky CI jeho uvedení do provozu.


3.4 Pravidelné profylaxe

Pravidelné profylaxe slouží jako preventivní kontrola stavu a kvality výpočetní techniky UJEP. Harmonogram plánovaných profylaxí a odstávek zpracovává CI UJEP, předem přitom informuje uživatele.


3.5 Passporty – dokumentace k PC

Ke každému počítači je vedena evidence legálně instalovaného a užívaného softwaru a zakoupeného hardwaru (tzv. passport). Passport je dokument vytvořený z údajů evidovaných v univerzitní databázi. Aktualizaci tohoto passportu může provádět pouze pověřená osoba. Pracovník potvrdí svým podpisem na passportu, že passport je v den jeho převzetí aktuální a že bere na vědomí Provozní řád.

Passport je základním dokumentem, podle kterého se postupuje při zálohování, reinstalaci a při dalších zásazích SUS na daném počítači. Každá zodpovědná osoba má právo kdykoliv požádat o aktualizaci a kontrolu údajů passportu.

Odpovědná osoba má povinnost při změně konfigurace HW a SW a při změně zařazení počítače do kategorie 0 – II aktualizovat passport, při zařazení do kategorie III a IV je aktualizace doporučena.



4. Uživatelé sítě UJEP


4.1 Práva a povinnosti uživatele, práva přístupová a vlastnická

  1. Přístup k počítačové síti předpokládá možnost jednoznačné identifikace každého uživatele. Každý zaměstnanec UJEP a každý její student má právo na zřízení uživatelského účtu (dále jen účet) na vhodném počítači sítě (vhodnost počítače je třeba v této souvislosti chápat jak ve vztahu k fakultě/pracovišti, tak i k účelu, pro který uživatel zřízení účtu žádá; uživatelé mohou mít obecně v síti více účtů). S každým jednotlivým účtem jsou spojena určitá přístupová práva, která rozhodujícím způsobem určují oprávnění uživatele ve vztahu ke zdrojům sítě.

  2. Správce sítě, který má právo zřizovat uživatelské účty je povinen zajistit, aby uživateli, jemuž zřídil uživatelský účet, byla vždy při přihlášení do sítě nabídnuta možnost seznámit se s provozním řádem.

  3. Uživatel, kterému je účet zřízen, je povinen se seznámit s provozním řádem a uzavřít svůj účet heslem odpovídajícím pravidlům zřízeného účtu a toto heslo udržovat v tajnosti.

  4. Heslo k vlastnímu (individuálnímu) účtu uživatel nesmí sdělit druhé osobě, s výjimkou písemného souhlasu při zastupování ve výkonu funkce. V případě jeho prozrazení je povinen toto heslo neprodleně změnit. Došlo-li k manipulaci s uživatelským účtem, je uživatel povinen změnit heslo neprodleně po uvedení účtu do provozuschopného stavu.

  5. Uživatel smí používat pouze přístupová práva, která mu řádným způsobem náležejí, a nesmí vyvíjet žádnou činnost směřující k porušení tohoto ustanovení. Pokud uživatel jakýmkoliv způsobem získá přístupová práva, která mu nebyla přidělena (např. chybou programů, technického vybavení nebo jiným zaviněním), je povinen tuto skutečnost neprodleně oznámit správci sítě nebo IS. Takto získaná práva nesmí použít.

  6. Uživatel nesmí zneužít nedbalosti jiného uživatele (např. opomenuté odhlášení) k tomu, aby v síti pracoval pod cizí identitou.


4.2 Uživatelské účty – zaměstnanci

Při žádosti o zaměstnanecký uživatelský účet je třeba, aby zaměstnanec uvedl informaci, zda již nemá nebo v minulosti neměl uživatelský účet v počítačové síti UJEP.

O nový účet lze z důvodů bezpečnosti žádat pouze písemně. Formulář žádosti je umístěn na Intranetovských stránkách SUS (http://perseus.ujep.cz/).



4.3 Uživatelské účty – studenti

Při žádosti o studentský uživatelský účet je třeba, aby student uvedl informaci, zda již nemá nebo v minulosti neměl uživatelský účet v počítačové síti UJEP. Povolené přístupy k jednotlivým síťovým službám a datům je dáno charakterem studijního zaměření a potřebami pro výuku.

O nový účet lze z důvodů bezpečnosti žádat pouze písemně. Formulář žádosti je umístěn na Intranetových stránkách SUS (http://perseus.ujep.cz/).


4.4 Rušení uživatelských účtů

Správce může uživatelský účet zrušit v následujících případech:

  1. Uživatel přestal být zaměstnancem či studentem UJEP. Pokyn ke zrušení účtu dává vedoucímu CI zaměstnanecké oddělení a studijní oddělení jednotlivých fakult.

  2. Uživatel nepoužil svůj účet po dobu delší než tři měsíce. Za nepoužívaný se považuje účet, ke kterému se po určenou dobu nikdo nepřihlásil a ze kterého po tuto dobu nebyla vybírána pošta.


Rušení účtu se provádí ve dvou fázích

  1. Po splnění podmínky pro zrušení účtu provede správce nejprve jeho zablokování. Tím je zamezeno využívání účtu, nedojde však ke zrušení dat s tímto účtem spojených, zároveň je vznesen dotaz na vedoucího pracoviště.

  2. Pokud uživatel do 2 měsíců od zablokování účtu nerozporuje oprávněnost jeho zrušení, je účet zrušen včetně všech dat uložených v domácím adresáři a e-mailové schránce.


K předcházení ztráty dat je uživatel povinen

  1. Včas hlásit příslušnému správci změny ve využívaní účtu, které by mohly být vyhodnoceny jako jeho nevyužívání (např. dlouhodobý zahraniční pobyt, mateřská dovolená).

  2. Před ukončením zaměstnaneckého poměru nebo studia včas zálohovat důležitá data.

  3. V případě, že se mu nedaří ke svému účtu přihlásit, neprodleně informovat příslušného správce.


Před zrušením účtu lze s příslušným správcem dohodnout

  1. Dočasné využívání účtu i po skončení studia či zaměstnaneckého poměru, nejdéle však na dobu 1 měsíce. Po skončení tohoto využívání se účet ruší bez jeho dvouměsíčního blokování.

  2. Zřízení aliasu, který zabezpečí směrování pošty ze zrušeného účtu a nový účet uživatele mimo síť UJEP.

  3. Pomoc při zálohování dat (archivace na donesené médium).


Rušení účtu z jiných důvodů

Ke zrušení uživatelského účtu z jiných důvodů (např. z důvodu závažného porušení pravidel využívání počítačové sítě UJEP) vydává písemné rozhodnutí rektor univerzity, děkan příslušné fakulty, ředitel nebo vedoucí daného útvaru.


4.5 Uživatelské účty v Informačních systémech UJEP

Přidělování uživatelských účtů a práv se řídí Implementačními projekty IS. Jejich přidělováním jsou pověřeni správci IS.


4.6 Ochrana dat uživatelů

  1. Ochrana vedených údajů je dána příslušnými právními normami.

  2. Univerzita a provozovatelé počítačové sítě se snaží chránit občanská, osobní i vlastnická práva všech uživatelů počítačové sítě a v této souvislosti se snaží chránit i soukromí dat a informací uložených na počítačových médiích univerzity nebo přenášených počítačovou sítí. Univerzita nemůže technicky zabezpečit úplné soukromí a bezpečnost uvedených dat. Data s požadavkem na utajení, důvěrná data ap. by proto měla být uložena či sítí přenášena s použitím dodatečných prostředků jejich zabezpečení (minimálně na úrovni šifrování).


Pro zajištění maximální možné míry soukromí a bezpečnosti dat je uživatelům zakázáno:

  1. Provádět jakékoli akce, které vedou k narušení soukromí jiného uživatele, a to i v těch případech, kdy uživatel svá vlastní data explicitně nechrání.

  2. Kopírovat jakákoliv data nebo programy z uživatelských adresářů bez souhlasu jejich majitelů (to zahrnuje i samotné prohlížení těchto adresářů). Toto omezení platí i v případě, že uživatelské adresáře jsou svými majiteli ponechány volně přístupné elektronickými prostředky.

  3. Vědomě využívat programové vybavení a informace k dosažení cílů výše popsaným v bodech 1. a 2., případně takovéto programy či informace nabízet jiným.

  4. Používat počítačovou síť k získání neautorizovaného přístupu k neveřejným informačním zdrojům (i v majetku či správě jiných organizací).

  5. Sledovat provoz a vytvářet kopie zpráv procházejících jednotlivými uzly sítě.


4.7 Elektronická pošta

Při používání elektronické pošty je uživatel povinen se řídit základními pravidly slušnosti.

Především je zakázáno:


Při využívání elektronických konferencí (diskusních skupin) je uživatel povinen se řídit pravidly stanovenými moderátory těchto konferencí.

Při používání elektronické pošty se doporučuje použití české diakritiky až po ověření, že adresátův systém je schopen ji v pořádku přijmout.





5. Programové vybavení uživatelských stanic

Počítačový software je chráněn Autorským zákonem (zákon č.121/2000 Sb.) a mezinárodními dohodami o autorských právech.

Autorský zákon chrání, mimo jiné, práva držitele autorských práv k softwaru a zaručuje mu řadu exkluzivních práv včetně práva kopírovat software. Kopírování softwaru bez povolení držitele autorských práv, vyjádřeného licenčním ujednáním, je nezákonné a kdo se takto proviní, vystavuje se možnosti zákonného postihu.


Kopie softwaru vzniká:


Autorský zákon povoluje všechny kopie, principiálně nutné k užívání softwaru (např. jeho přenesení do paměti počítače), stejně jako případné záložní (archivní) kopie. Jakákoliv další kopie (např. na druhém počítači) je však již nezákonná, není-li vysloveně povolena držitelem autorských práv.

Užívání softwarových produktů podléhá kromě autorského zákona i uživatelské licenční smlouvě (end user license agreement). Různé produkty mají různé typy licenčních smluv. Smlouva povoluje používat software, zaručuje další práva, ale stanovuje i jistá omezení.

Licence také může stanovit pravidla, podle kterých lze současně využívat některé softwarové produkty v počítačové síti. Současné užívání přichází v úvahu pouze u aplikací, nevztahuje se na operační systémy, programovací jazyky a hry. Současné užívání nastává, když jedna kopie, umístěná na síťovém serveru, je používána dvěma nebo více pracovními stanicemi (počítači) v této síti. V tomto případě je rozhodující počet zakoupených licencí pro určení maximálního počtu uživatelů, kteří současně mohou se síťovým softwarem legálně pracovat. Kopie na serveru se nezapočítává do celkového počtu, protože je využívána pracovními stanicemi připojenými k serveru, nikoliv serverem samotným.

Licence také většinou dává právo pořídit si a používat za určitých podmínek druhou kopii produktu na domácím nebo přenosném počítači. Toto právo ale musí být v licenční smlouvě k softwaru výslovně uvedeno. Nevztahuje se to však na produkty, které jsou nainstalovány pouze na síťovém serveru a na systémové prostředky.

Obsahuje-li softwarový produkt software na dvou různých médiích (diskety, CD-ROM), je možné použít pouze jedno médium vhodné pro jeden určený počítač. Není možné použít druhé médium na jiném počítači ani na počítačové síti, ani je půjčit nebo přenechat jinému uživateli za podmínek uvedených v licenčním ujednání.

Je-li na počítači několik verzí téhož produktu (např. anglickou a českou), musí být uživatel vlastníkem licencí pro každou z použitých verzí. Podobně při aktualizaci produktu na novou verzi (upgrade) se platnou licenční smlouvou stává nová smlouva, doprovázející aktualizovanou verzi (upgrade). S každou další aktualizací uživatel dostane novou licenční smlouvu. Tyto aktualizace (upgrady) tvoří celek se stávajícím produktem, protože z něho ke své funkci využívají mnoho komponentů. Starší verzi produktů nelze proto přenechat někomu jinému, neboť v případě potřeby je nutno doložit vlastnictví všech licencí. Platí to pro aktualizaci aplikací i operačních systémů. V případě, že místo aktualizace je zakoupena kompletní nová verze produktu, pak je možno starší verzi dát k dispozici jinému uživateli.

V případě práce s integrovanými produkty, obsahujícími více jednotlivých softwarů (např. Microsoft Office), je možno instalovat pouze celý produkt na jediný počítač, nelze tedy instalovat jednotlivé jeho části na jiné počítače. Uživatel vlastní pouze jedinou licenci na celý soubor, nikoliv více samostatných licencí.

V licenčních smlouvách na užívání programovacího jazyka se většinou zaručuje uživateli právo na kopírování a šíření programů vytvořených pomocí tohoto produktu. Podobně je upraveno i právo šíření uživatelem vytvořených tzv. run-time modulů (součástí programovacího jazyka, nutných k funkci vytvořené aplikace).

Uživatel zodpovídá za hmotné příslušenství každého softwaru pokud takové je a bylo uživateli předáno (média, manuály, originální obaly apod). Uživatel je povinen zejména média uschovat na takovém místě, aby nemohlo dojít k jejich zneužití a např. i vytvoření kopie bez jeho vědomí.









6. Univerzitní informační systémy

Univerzitní informační systém a jeho moduly (finanční, studijní, vědecký, atd.) se řídí vlastními Implementačními a provozními projekty. Webový informační systém se řídí samostatnou směrnicí rektora


7. Středisko uživatelského servisu CI UJEP (dále jen SUS)

Cílem SUS je poskytování základní pomoci uživatelům počítačů, kteří mají potíže s nastavením počítače, konfigurací programového vybavení, počítačovými viry, chybami a dalšími nepříjemnostmi.



7.1 Rozsah poskytovaných služeb

Každá součást UJEP uzavře s SUS dohodu o rozsahu poskytovaných služeb. Dohody podléhají ratifikaci CI a Radou pro informatizaci. Případné rozpory řeší prorektor pro informatiku a rozvoj.

Dohoda musí zejména obsahovat:


7.2 Oprávnění pracovníků

Oprávnění pracovníků SUS je vymezeno dohodou o rozsahu poskytovaných služeb SUS.

Oprávnění pracovníků SUS CI respektuje bezpečnostními předpisy pracovišť. Oprávnění ke vstupu udělují osoby zodpovídající za dané pracoviště a musí být dáno písemnou formou s vymezenou dobou působnosti.




8. Provoz počítačových učeben, studoven a laboratoří

  1. Provozní řády počítačových učeben, studoven a laboratoří (dále jen „provozní řád“) jsou plně v kompetenci jednotlivých součástí UJEP, pod jejichž správu spadají. Provozní řády určují specifika daného pracoviště a dále podmínky jeho používání, která jsou v souladu s tímto Provozním řádem a rozšiřují základní pravidla jím daná.

  2. Provozní řád musí být veřejně přístupný, aby každý uživatel měl možnost seznámit se s jeho obsahem.





9. Sankce a postihy

  1. UJEP dbá na své dobré jméno a nebude tolerovat porušování autorských a licenčních práv a vystavovat se tak i nebezpečí trestního stíhání. Při porušení tohoto opatření správce sítě nebo jím pověřený odpovědný pracovník pozastaví uživateli, který jedná v rozporu s příslušnými předpisy, platnost jeho uživatelského účtu, a to až do vyřešení případu.

  2. Závažné nebo opakované porušení těchto pravidel bude považováno za hrubé porušení pracovních či studijních povinností a pracovní kázně se všemi důsledky z toho vyplývajícími, speciálně podáním trestního oznámení při podezření, že porušením pravidel mohl být spáchán trestný čin.

Při uplatnění postihů bude postupováno podle ustanovení zákoníku práce a podle obecně platných a vnitroústavních norem.





10. Závěrečná ustanovení


  1. Tento provozní řád nabývá účinnosti dnem 3. 9. 2002

  2. Jednotlivé součásti, všichni zaměstnanci a studenti UJEP jsou povinni se tímto dokumentem řídit a učinit taková opatření, aby došlo k jeho plnění.




V Ústí nad Labem dne 3. 9. 2002




Doc. PhDr. Zdeněk Havel, CSc., v. r.

rektor